תוכנית עסקית בונים בעזרת ההמלצות של המתחם

למה בכלל צריך תוכנית עסקית?

תכנית עסקית – מהי ולשם מה היא משמשת?

למה צריך תוכנית עסקית? והמלצות לבניית תוכנית עסקית בצורה נכונה

בצורה הפשוטה תוכנית עסקית היא תיאור בכתב של עתיד העסק שלך, סוג של מסמך המתאר מה צריך לעשות ואיך את/ה מתכוון לעשות את זה.

במילים פשוטות, תוכנית עסקית צריכה להכיל את המטרות העסקיות של המיזם החדש, והאסטרטגיה שנבחרה כדי להשיג אותם, בעיות אפשריות שהמיזם עלול להתמודד מולם והדרכים לפתרון, המבנה ארגוני של העסק ולבסוף כמות ההון הנדרשת כדי להקים ולממן את המיזם.

רבים מתייחסים לתוכנית עסקית כמו אל כרטיס הביקור של היזם המתחיל, זה שיאפשר לו לשכנע את המשקיעים שמדובר בתוכנית פעולה מרשימה וישימה כאחד. ובמידה מסוימת זה גם נכון: חשוב להכין את תוכנית העבודה לפני ההשקעה.

אולם תוכנית עסקית טובה היא הרבה מעבר לתיאור בכתב  או מסמך שיווק למשקיעים.

תוכנית עסקית טובה היא מסמך המחשבה שבאמצעותו היזם מחליט אם בכלל להקים את המיזם. תוכנית עסקית טובה גם מאפשרת ליזם לגייס את המשאב החשוב ביותר ליזם: שותפים.

מבנה תוכנית עסקית טובה תגרום לתאום בין השותפים למיזם ותאפשר לכולם לדבר באותה שפה. יזם טוב, עם תוכנית טובה יכול לגייס צוות טוב, ולצוות יהיה הרבה יותר קל לגייס את ההון הנדרש.

ישנן לפעמים סיבות נוספות לכתיבת תוכנית עסקית כמו למשל לצוררך הגדלת עסק קיים, גיוס הון נוסף (תמיכה בקבלת הלוואה) או במקרים בהם יש צורך בקביעת ערך החברה.

בסופו של דבר, תפקידה של תוכנית עסקית היא להוכיח שהעסק יפיק רווח שמכסה את ההוצאות, וגם להיות כלי לבקרה של הביצוע לאחר התכנון.

במידה והתוכנית מיועדת לבנק,  במרכז מבנה התוכנית העסקית יעמוד העניין הכלכלי, ובעיקר האם ההנחות בתוכנית מציאותיות והאם תזרים המוזמנים יספיק ליישום העסק.

כשמודבר בתוכנית עסקית המיועדת לגיוס מקרנות הון סיכון, הגורמים החשובים ביותר יהיו, עד כמה מנוסים האנשים שהולכים לנהל את העסק, כיצד נבחנו החדשנות, השוק, והקניין הרוחני. איך בונים תוכנית עסקית? אלו השלבים:

אז איך לכתוב תוכנית עסקית ?

חשוב לציין כי לא קיים מבנה אחיד לתוכנית עסקית וכי עבור כל מיזם צריך לחשוב ולבנות תוכנית העסקית בפורמט ובמבנה המתאים למיזם, ולמי שמקבל את התוכנית לידיו. יחד עם זאת, במרבית המקרים ימצא במבנה תוכנית עסקית התייחסות לנושאים הבאים:

  1. הרעיון העסקי – מה המוצר השירות הספציפי שלך
  2. המודל העסקי – מהיכן יגיע הרווח
  3. השוק – הלקוחות פוטנציאלים: מי הם, היכן הם נמצאים, מה גורם להם לקנות
  4. אסטרטגיה – מהי התחרות וכיצד ניתן להתמודד מולה
  5. תוכנית פיתוח – תפעול מכירות ואסטרטגיית שיווק
  6. תוכנית העבודה – כיצד תגשים את האמור לעיל
  7. החלק הפיננסי – מכיל דו"ח תזרים מזומנים, מאזן ויחסיים פיננסים אחרים.
  8. צוות – תקציר ותיאור

איך לבנות תוכנית עסקית לאתר אינטרנט?

בדומה לבניית תוכנית עסקית למיזמים שונים גם בבניית אתר אינטרנט כעסק יש לבנות תוכנית עסקית לטווח ארוך. חשוב שהתרשים יכיל את פרטי התוכנית הפיננסית.

במילים אחרות כיצד תוכלו להפוך את המשתמשים של האתר לכסף? האם האתר מסחרי? האם הרווח יהיה מחסויות ופרסום? איך בסופו של דבר יהפוך מיזם האינטרנט לכסף .

בנוסף לפרמטרים הקיימים בתוכנית עסקית רגילה ישנם נתונים נוספים הקשורים לבניית תוכנית עסקית לאתר אינטרנט להלן פרמטרים נוספים:

1.  סוג האתר – חשוב להגדיר את סוג האתר:

  • אתר מסחרי, אתר המבוסס על ביצועי מכירות.
  • מודל התוכן, אתר המבוסס רווח מהמפרסמים.
  • אתר קהילה , קהילת נאמנה של לקוחות.

2.  מטרות – אילו מטרות ויעדים נרצה להשיג באמצעות האתר.

3.  כמות הגולשים –  מס' הגולשים באתר מידי חודש.

4.  כמות דפים – מס' הדפים אליהם יכנס הגולש בביקורו באתר.

5. אופן התשלום – האם ניתן להזמין ישירות מהאתר.

יש לכם שאלות נוספות? רוצים ללמוד איך לכתוב תוכנית עסקית? פנו אלינו ב- yzm@mta.ac.il ונשמח לעזור.