הקמת מיזם טכנולוגיה רפואית - סטארט אפ רפואי בישראל

מה זה סטארט אפ רפואי ?

מה זה סטארט אפ רפואי ?

הקמת מיזם טכנולוגיה רפואית – סטארט אפ רפואי בישראל

 

האם הייתם ניגשים לפתח מוצר חדש הדורש השקעה של עשרות מיליוני דולרים, כאשר ישנו שחקן שהגיע לשוק לפניכם, עם מכירות של מעל 40 מיליון דולר ברבעון ונסחר בנאסד"ק לפי שווי חברה של מעל 400 מיליון דולר?

אם אתם עדיין מהססים עם התשובה, אז כדי שתמשיכו לקרוא.

ראשית, ברוכים הבאים לעולם היזמות הרפואית. הקמת סטארט-אפ רפואי הוא עולם שונה לחלוטין מזה שאנו רגילים אליו במיזמי אינטרנט או מובייל. זו לא אפליקציה. זה מכשיר או תרופה או הליך הנוגע בחיי אדם. במרבית המקרים צריך הסטארט-אפ הרפואי לעמוד במבחנים קשים מאוד, בנטל הוכחת תועלת קלינית וברגולציה מחמירה טרם הגעתו לשוק. מכאן, שסטארט-אפ רפואי הוא מסע מורכב הרבה יותר ממרבית המיזמים שסביבכם.

אז למה בכל זאת יזמים מקימים סטארט אפ רפואי?

כי זהו תחום עצום, גם בגודלו וגם במורכבות הטכנולוגית והמדעית שבו. מרבית האוכלוסייה האנושית היא צרכן של המערכת הרפואית, ולכן, במרבית המקרים ההחזרים על ההשקעה יכולים להיות גדולים כגודל האתגר.

קחו לדוגמא את גיוון אימג'ינג (Given Imaging) המייצרת קפסולת צילום. כן, קפסולה לבליעה, הגדולה במעט מכמוסת ויטמין, המכילה מצלמה המתעדת את המסע לאורך מערכת העיכול בסרטון וידאו, שבאמצעותו יכול הרופא לאבחן את מערכת העיכול של הפציינט. החברה ישראלית, שהחלה את דרכה עם טכנולוגיה צבאית והפכה לסטארט אפ רפואי, הצליחה למזער מצלמת וידאו, סוללות ומשדר לתוך גלולה חד פעמית, המשדרת את נופי המעיים למקלט הנישא בחגורה מחוץ לגוף החולה. גיוון אמיג'ינג הצליחה בצורה מעוררת השתאות לעבור את כל המחסומים הטכנולוגיים, הקליניים והרגולטוריים בדרכה אל ההצלחה. כיום החברה נסחרת בנאסד"ק והגלולה המצלמת נמכרת ברחבי העולם.

אולם לאחרונה בישרו העיתונים על חברה ישראלית נוספת המפתחת גלולת צילום למערכת העיכול. הגיוני??? האם אנו צריכים שני יצרנים לאותו המוצר? (ובואו לא נתחיל בויכוח על פטנטים…). ובכן, כן ולא…

חברת צ'ק-קאפ (check-cap) החליטה שהשוק יכול להכיל גלולה נוספת. אבל גלולה שונה. בניגוד לגלולה של גיוון במצלמת וידאו רגיל, הגלולה של צ'ק-קאפ משתמשת בטכנולוגיה אחרת (קרינת X). בכך מאפשרת הגלולה החדשה צילום גם כאשר מערכת העיכול מלאה בארוחת הצהריים של הפציינט וחוסכת גם זמן רב וגם את הטיפול המקדים לבדיקה הרגילה. אבל זה לבד לא גורם חזק דיו בכדי לגרום ליזמים ולמשקיעים שלהם לנסות ולמזער חדר רנטגן שלם לתוך קפסולה.

הסיבה המרכזית היא דווקא המעי הגס. מסתבר שקשה במיוחד לצלם ולאבחן מחלות במעי הגס, בעיקר בגלל המבנה והתנועה של המעי. כל כך קשה, שגם לגלולה של גיוון אימיג'ינג קשה להתמודד עם האתגר. אהה… ועוד משהו: ישנם בערך פי עשרה פציינטים הנדרשים לאבחון במעי גס מאשר במעי הדק. נתון זה מתרגם להרבה כסף, וזה כמובן הבסיס לסטארט-אפ רפואי חדש: קושי קליני אמיתי שפונה למיליוני בני אדם אשר דורש טכנולוגיה חדשה לצורך פתרון הבעיה.

ומה בדבר בליעת גלולות אלקטרוניות? בעצם, במקרה זה צ'ק-קאפ חייבים תודה לגיוון אימג'יג אשר כבר הרגילו את העולם הרפואי (ובכלל זה גם את ה FDA, הרשות העליונה לאישור מוצרים רפואיים בארה"ב) לדרך האיבחון החדשנית והמרתקת הזו. זהו מקרה קלאסי של חדשנות פורצת דרך (מי היה חושב לבלוע מכונת רנטגן) הנבנית על חדשנות פורצת דרך אחרת (ולבלוע מצלמה זה יותר הגיוני?).

מדהים ששני המיזמים קמו בישראל? אולי לא.

לאתר גיוון אימאג'ינג: http://www.givenimaging.com

לאתר צ'ק-קאפ: http://www.check-cap.com/