120 טעויות נפוצות של יזמים | המתחם

120 טעויות נפוצות של יזמים

הטעויות הנפוצות ביותר של יזמים ומשקיעים חדשים

תשאלו כל יזם מה הוא צריך כדי להצליח, התשובה במרבית המקרים תהיה 'כסף'. תשאלו כל משקיע מה הגורם המרכזי להצלחת המיזם והתשובה תהיה לרב 'צוות חזק'.  נושא זה נידון בהרחבה בכנס שהתקיים במתחם בשבוע שעבר.

סוד גלוי הוא שרבים מהמיזמים החדשים אינם שורדים. מחקרים רבים נעשו בחיפוש אחר גורמי ההצלחה אולם התשובות הן לא חד-משמעיות. אי לכך, החלטנו לבדוק את הגורמים לכשילון ע"י בחינת חוות דעתם של מובילי דעה בעולם היזמות. לשם כך פנינו  למספר גדול של ראיונות, מאמרים, וציטוטים של עשרות מומחי יזמות מהעולם, מן האקדמיה ומהשטח, ואספנו רשימה של כל הטעויות הגדולות שיזמים עשויים לעשות. נאספו קרוב ל-120 סיבות (!) לכישלון אפשרי, רובן ככולכן שונת האחת מן השניה.

כדי לנתח את המידע הרב הזה, חולקו הסיבות לחמש קטגוריות מרכזיות: יזם, פיננסים, מבנה מיזם, הצוות והתהליך היזמי.  המיון העלה מיד מציאות אחרת מזו שחושבים היזמים והמשקיעים.

במקום הראשון עומדות טעויות טעויות הקשורות בתהליך הקמת המיזם (41 טעויות) למשל: טעויות תכנון, שיווק ותיזמון. במקום השני (28 טעויות ) הטעויות הקשורות למבנה המיזם (משקיעים, שותפים וכדומה). אישיות היזם הגיעה נמצאת במקום השלישי עם 23 טעויות. בניגוד לדעם של היזמים, ניהול ההון, עומד במקום הרביעי (14) ובעיות הצוות (13 טעויות) נמצאות בתחתית הרשימה.

מרבית הטעויות בתהליך מגיעות בעיקר מתפיסת מציאות שגויה. הדבר בא לידי ביטוי בעבודה לפי מבנה תוכנית עסקית "לא מושלמת", ו/או על פי תוכנית אסטרטגית שאינה מעודכנת בהתאם לנעשה בשוק. טעויות תזמון לוקחות גם הן חלק משמעותי במשחק. למשל כניסה מוקדמת או מאוחרת מידי לשוק, אי הבנת חשיבות התזמון של ההגנה על קניין רוחני: גם כאן רישום מוקדם יכול לגרום נזק למיזם.

התוצאה המיידית של נתונים אלו היא שיזם צריך לדעת שברגע שהוא מקים מיזם הוא מפסיק להיות אורטופד, או מתכנת או ממציא, והופך ליזם.  וכפי שהשקיע בבלימוד מקצועי של עיצוב הנדסה או כל תחום אחר, יש צורך להשקיע בהבנה מקצועית של עולם היזמים. חוסר הבנה בסיסי בשיווק, כמו גם במימון ובניהול מכשילה לא מעט רעיונות נפלאים. יזם אשר לא משקיע בלמידה של הנושאים האלה, ונדמה לו שניתן לסמוך על 'האינטואיציה', סביר כי יעשה אין ספור טעויות שעלולות להוסיף את המיזם החדש לצידה העגום של הסטטיסיטקה.

אז מהן הטעויות הנפוצות ביותר של יזמים:

  1. ניהול עצמי לא מקצועי של היזם
  2. תכנון לקוי או לא ריאלי
  3. אי ידיעה מוחלטת בנושאי שיווק  שמובילה לביצועים חלשים
  4. כשלון בניהול תהליך הצמיחה של המיזם
  5. ניהול כושל של מבנה ההשקעה
  6. קושי ביצירת מודל עסקי אסטרטגי מבוסס
  7. ניהול פיננסי לקוי
  8. תיזמון בעייתי
  9. שכירת חברים במקום בעלי מקצוע
  10. רדיפה אחרי הזדמנויות בלתי הגיוניות
  11. להיות מונע על ידי אגו
  12. גיוס סכום לא נכון בתזמון לא נכון
  13. לעשות את זה בשביל כסף

וא אפשר בלי ציון הדרך להימנע מטעויות אלו:

  1. מחוייבות אמיתית של היזם
  2. לקבל הנחיה והדרכה מקצועית בתחמי השיווק, המימון והניהול של מיזמים חדשים
  3. להשקיע זמן רב בתיכנון
  4. לבבצע תיכנון אסטרטגי ולעדכן אותו תדירות
  5. לעשות זאת 'נכון' במונחים של מוטיבציה, ההזדמנו, התזמון והצוות.

לכתבה המלאה בדה-מרקר

לקבלת הזמנה לכנס הבא, פנו אלינו במייל