ID-10023216

לצאת לדרך חדשה בעולם היזמות!

להתחיל משהו חדש !

כמה פעמים חלף בראשכם הרעיון על עסק משלכם או על הקמה של סטארט-אפ מרתק?

סיפורי ההצלחה של אלו שהצליחו "לפטר את הבוס" ולהיות בעליו של עסק לצד סיפורי האקזיט הרבים של יזמים ישראליים מציתים את הדמיון לרבים מאיתנו. אבל אז צצות שאלות מהסוג של: האם אני בגיל הנכון ליזמות? האם הרעיון שלי טוב מספיק? איך מגייסים משקיעים? מה סיכויי ההצלחה ובכלל מה יקרה אם אכשל?

כולנו יודעים לא מעט על המשמעות של להיות שכירים, אך רובנו לא מכירים את עולם היזמות וההקמה של עסקים חדשים. אלא שבעולם בו רבים עוברים יותר מקריירה אחת, ועם פרישה מוקדמת של רבים אחרים, הידע והמיומנות הנדרשים להקמת מיזמים חדשים הפכו לרלוונטים יותר מאי פעם.

נתונים שונים מצביעים על ירידה כמותית במספר חברות הענק המעסיקות שכירים, לטובת עלייה בכמות ובאיכות העסקים הקטנים והבינוניים. בנוסף אנו עדים לעליה בכמות ובאיכות של סטרטאפים טכנולוגיים. גורמים אלו מוכיחים שהיזמות כבר אינה שמורה ליחידי סגולה אלא הופכת למיומנות מרכזית בניהול הקריירה האישית. ואם זה לא משכנע אותנו בחשיבות הקמת עסקים חדשים וסטארטאפים, הרי שעיון קצר בעיתונים הכלכליים יפרוש בפנינו שמות של אנשים אשר לקחו החלטה לממש טכנולוגיה או חלום עיסקי, כדוגמאת זוהר זיסאפל או רמי לוי והשפיעו באופן עצום על חייהם של המונים.

כיצד מתחילים?

האם כדי להקים מיזם חדש חייבים תואר במנהל עסקים, או שמספיק רעיון טוב והתייעצות עם חברים?

החדשות הטובות הן שבמהלך העשורים האחרונים נצבר ידע מקצועי רב על העולם המרתק של הקמת עסקים חדשים. בין אם זו מסעדה, חברה משפחתית או סטרטאפ חובק עולם, קיימים כיום כלים הניתנים ללמידה ודרכים מקצועיות יותר מבעבר המאפשרות מימוש החזון האישי של יזמים ויזמות תוך הורדת הסיכון לכשלון עיסקי. יחד עם זאת כמות העבודה, הרצינות, והמחוייבות הנדרשות מאלו הרוצים 'לצאת לחופשי' ולהשפיע על העולם לא פחתו.

השאלה הראשונה שאנו שואלים את עצמנו במחשבה על יזמות היא 'האם אני יזם?'. הדעה הרווחת היא כי יזמים נולדים כאלו. כלומר אם עברנו את גיל 35 ואנחנו עדיין שכירים, כנראה שאנו לא נימנים עם אותה קהילה של 'זאבים בודדים' המסוגלים להקים חברות חובקות עולם בג'ונגל העיסקי האכזר.

ובכן, המחקר והנסיון מוכיח שאין 'גיל אופטימלי' ליזמות: ולראייה רי קרוק הקים את מק-דונלדס בגיל 52 והפך אותה לאימפרייה. מחקרים אחרים הראו שלגיל ולנסיון החייים יש יתרון בקרב צוותים של יזמים. למרבית ההפתעה מסתבר שגם לגנטיקה אין השפעה מוחלטת: רבים מהיזמים המוצלחים של דורנו, כמו סטיב ג'ובס מייסד Apple וג'ף בזוס המייסד של Amazon, גדלו להורים שכירים למהדרין. המסקנה הרווחת כיום היא שרבים מאיתנו כנראה יכולים להצליח, גם אם לא כולם, הרי שלפחות הרבה יותר ממה שחשבנו מלכתחילה.

הצעד הראשון בדרך להקמת מיזם או עסק חדש היא להבין לאיזה סוג של עולם אני כיזם או יזמת רוצה להגיע: עולם העסקים המקומיים, או עולם הסטארטאפים (מיזמי 'הזנק'). אבחנה זו חשובה כבר בצעדים הראשונים משום שדרכי ההקמה הן שונות בעליל. בעוד שעסק מקומי יהיה בד"כ פחות מורכב להקמה ועם רמת ודאות גבוהה יתר בתיכנון ובניהול, הרי שסטארטאפ המשלב לרוב טכנולוגיה מתקדמת, יכיל אי ודאות גבוהה, ומכאן גם מורכב להקמה. אולם יש לזכור כי לסטראטפים ישנו לרוב פוטנציאל הצלחה בקנה מידה בין לאומי, זאת בניגוד לעסקים קלאסיים או מקומיים, אשר במרבית המקרים הינם בעלי תיקרת צמיחה מוגבלת.

האתגר השני בדרך למיזם עצמאי חדש יהיה השלמת הידע הנדרש למייסדים. גם כאן, הדעה הרוווחת כי "יזמות לומדים לבד" הוכיחה עצמה כשגוייה. כמו שהנדסה ורפואה ואפילו ציור ובישול כבר לא "לומדים לבד", כך גם יזמות. כדי להצליח בעשייה נדרשת השקעה בלמידה, קשרים, כלי חשיבה, אבחון ועוד. לכן המהלך מתבקש יהיה מציאת מסגרת המתאימה להקמת המיזם: למיזם הזנק (סטרטאפ) מערכת הדרכה והנחייה מסוג אחד, ועבור מיזם עיסקי קלאסי, תוכנית הדרכה וייעוץ מסוג שני.

בעולם המשתנה בקצב כה מהיר, אשר בו יזמות עיסקית היא ערך כה מרכזי בתכנון הקריירה האישית צריך "לעשות את זה" ולשקול שילוב יזמות עיסקית או הזנק כחלופה תעסוקתית, אך בעיקר צריך "לעשות את זה נכון".

הכותב הוא ד"ר אייל בנימין, יזם סדרתי וראש המתחם ליזמות.

תכנית "המתחם" מאפשרת לעבוד על הרעיון לסטארט אפ ובמקביל להמשיך עם ההתחייבויות היומיומיות. התכנית מתנהלת פעמיים בשבוע בחמישי ושישי ומציעה כלים תיאורטיים ומעשיים, חונכות עסקית והנחיה אישית על ידי צוות מנחים מקצועי אשר מלווים באופן אישי את היזמים. למידע נוסף על התוכנית .